1. óra "Kinek, minek a története?" – Források és családfa
Az első múzeumi óra a helytörténeti gyűjtemények, múzeumok szerepe mellett a források, a családtörténet témakörét járja körül. Mind a saját, mind a szűkebb-tágabb környezetünk múltjának megismeréséhez fontos forrás a napló, visszaemlékezés és a családfa, utóbbival nem csak megismerkednek, hanem el is készítik a diákok.
Időkeret
|
Modulok
|
Eszközök
|
10 perc
|
A múzeum és szerepe.
- Mivel foglalkozik egy helytörténeti gyűjtemény?
|
|
10 perc
|
A napló és a visszaemlékezés, mint történeti forrás.
- Blog vagy napló? Ki mit ír?
|
kiadványok
|
10 perc
|
A családfa és a családfakutatás
- Miért volt fontos?
- Honnan kezdték régen a családfákat?
- Lehet-e egy tv-sorozatnak családfája, no és mi a helyzet a varázslókkal?
- Áttekinthetőség és ábra, extra díszítések, néhány alapfogás és egyszerű jel
|
szemléltető képek
|
20 perc
|
Családfa rajzolása (egyéni)
|
családfa-minták
|
20 perc
|
- A források szerepe a helytörténet-kutatásban:
mi mihez lehet forrás?
|
papír alapú források: anyakönyvi kivonatok, gyászjelentés, adónyilvántartás, bizonyítvány, újság, képeslap, szerződések, kiadványok stb.
|
20 perc
|
Ismerd fel lakóhelyed történeti értékű épületeit, művészeti alkotásait! (játékos csoportmunka)
|
színes képek, térképek
|
|
Ha van még idő:
|
|
20 perc
|
Foglalkozások szakmák játékosan
- Mutogasd el, rajzold le!
|
|
2. óra: "Mit őriz a múzeum?" - Kiállítás-vezetés, tárgyak a múzeumból
A második órán a kiállítás alapos körüljárását, megismerését követően „furcsa” tárgyakkal (mint például sulykolófa, hurkatöltő), majd régi oktatási eszközökkel ismerkedhetnek meg a diákok. Tudásukat tesztelhetik egy közel száz éves elemi iskolai matematikai feladaton.
Figyelem!
Ha az osztály részt vett már, ennek a foglalkozásnak a tematikus változatán, egyeztetés alapján egy másik tematikus foglalkozás választható.
Időkeret
|
Modulok
|
Eszközök
|
40 perc
|
Kiállítás-vezetés az „Állami-teleptől a Havannáig” elnevezésű kiállításban, közben térképes feladat megoldás
|
feladatlap A3-as térképmelléklete
|
15 perc
|
Mi van a kendő alatt?
- Letakart „furcsa tárgyak” felismerése, funkciójuk megállapítása
|
sulykolófa, rumpli, mosófa teknő, hurkatöltő, hímzőkeret, mozsár, vasalótartó, faszenes vasaló, egykarú mérleg, szita, darálók
|
15 perc
|
Ismerkedés a régi oktatási eszközökkel
|
tolltartók, táska, köpeny, csengő, tintatartó, itatós, nádpálca, táblai körző, táblai szögmérő, ballagási tarisznya, régi tankönyvek
|
20 perc
|
A foglalkozáshoz kapcsolódó feladatlapok kitöltése, régi matematikakönyvből feladatok
|
|
3. óra: "Nyomolvasás fotókon, dokumentumokon" – Településtörténet
A harmadik órán két fontos forrást ismerünk meg alaposabban: az okleveleket és a települési térképeket. Közösen felfedezzük a XVIII. kerület benépesülésének lépéseit, ennek nyomait a térképen.
Időkeret
|
Modulok
|
Eszközök
|
20 perc
|
Az oklevél
- Előzetes ismeretek felelevenítése
- Mi a kapcsolat az sms, egy külföldi repülőtér és egy latin nyelvű oklevélszöveg között?
- Mi a mai megfelelője?
- Hamisítás, íróeszközök, alapanyag
- Római számok és dátumok, településnevek, személynevek
|
oklevélmásolatok
(színes méretarányos, az 1:1-es nagyításnál nagyobbra felhúzott betűmérettel) íróeszközök, pecsétmásolat
|
+ idő
|
(Megbeszélés alapján a lúdtoll kipróbálása, esetleg írásminták)
|
|
15 perc
|
Ismétlés – az első órán elkészített családfa vázlat újragondolása
|
vezető füzet, korábbi vázlatok, magyarázó ábrák
|
25 perc
|
Tájékozódás a térképen
- A kerület határai, főbb útjai, vasútvonalai, benépesülés, telepek (a fejlődés felvázolása)
|
térképek, fotók, ábrák, rajzok
A3-as fénymásolt térkép
|
20 perc
|
Térkép puzzle. (Csoportos feladat)
- Saját térképvázlatok segítségével a csoportok kirakják a kerület térképét.
|
|
10 perc
|
Ilyen volt, milyen lett? Ismerd fel!
- Kerületünk nevezetesebb épületei régi képeslapokon
- Miből deríthetjük ki, hogy mikor készült egy régi képeslap?
|
|
Tovább a 4-6. órához>> |